Właściciel, którego pojazd został uszkodzony w wyniku wypadku komunikacyjnego, ma prawo żądać odszkodowania, które pokryje w pełni szkodę doznaną w jego majątku.
Generalnie ma zatem prawo do żądania pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, wszelkich pozostałych kosztów związanych ze szkodą (np. prawo najmu pojazdu zastępczego, prawo do zwrotu utraconych dochodów itd.).
Warto wiedzieć, że w pewnych przypadkach, właściciel pojazdu ma prawo żądać również dodatkowego odszkodowania czyli odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu.
Każdy pojazd, który ulegnie uszkodzeniu i zachodzi konieczność dokonania jego naprawy (np. poprzez prace blacharskie), traci na wartości w związku z dokonaną naprawą. Pojazd jest już bowiem pojazdem powypadkowym.
Utrata wartości handlowej pojazdu wiąże się z faktem, że właściciel takiego pojazdu, przy jego sprzedaży, otrzyma cenę za pojazd w niższej wartości. Cena sprzedaży pojazdu powypadkowego różni się od ceny takiego samego pojazdu w stanie nieuszkodzonym – nawet wtedy gdy została wykonana naprawa pojazdu.
Należy podkreślić, że prawo do żądania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu nie przysługuje w każdej sytuacji gdy doszło do uszkodzenia pojazdu.
Zasady wyznaczające sposób określania utraty wartości handlowej pojazdu warunkują to prawo m.in. wiekiem uszkodzonego pojazdu, zakresem dokonanej naprawy.
PRIMUS analizuje roszczenia o odszkodowanie za utratę wartości handlowej w odniesieniu do wszystkich typów pojazdów.
Analiza jest darmowa – jeżeli w jej wyniku potwierdzi się prawo do żądania odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej, rzeczoznawcy PRIMUS dokonują kwotowego wyliczenia odszkodowania z tego tytułu.