Błędem w sztuce lekarskiej jest „postępowanie sprzeczne z powszechnie uznanymi zasadami wiedzy medycznej”. Jeżeli w trakcie leczenia (hospitalizacji, zabiegu operacyjnego) doszło do zaniedbania albo popełnienia błędu przez personel medyczny, przez co wyrządzono pacjentowi szkodę, może on domagać się odszkodowania od szpitala lub innego podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
Jeżeli doszło do błędu lekarskiego, wówczas odszkodowanie obejmuje wszelkie straty finansowe poniesione w związku z nieprawidłowo udzielonymi świadczeniami zdrowotnymi.
Poszkodowanemu przysługuje wówczas prawo żądania zwrotu:
- kosztów za zakup leków, dalsze leczenie, dojazd do szpitala, dodatkowe badania, przygotowania do innego zawodu itd.,
- jeżeli doszło do doznania trwałego uszczerbku na zdrowiu – poszkodowany może domagać się również zapłaty renty,
- poszkodowany pacjent, może również żądać zapłaty zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową (krzywdę), którego głównym celem jest kompensata cierpień fizycznych i psychicznych (związanych z doznanym bólem, stresem, negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi itd.)